1. Na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów została 27 kwietnia 2020 r. opublikowana kolejna decyzja Prezesa UOKiK, dotycząca emisji obligacji przez spółkę GetBack S.A.
2. Prezes UOKiK orzekł, że GetBack dopuszczał się nieuczciwych praktyk rynkowych w związku z prowadzeniem dystrybucji emitowanych przez spółkę obligacji.
3. Najnowsza decyzja Prezesa UOKiK jest o tyle ciekawa, że zawiera opis systemu pozyskiwania klienta. Przedstawiono w omawianej decyzji jak przebiegał cały proces począwszy od nawiązania kontaktu do finalizacji transakcji.
4. Niezwykle ciekawe jest to, że z ustaleń Prezesa UOKiK wynika, iż prowadzenie dystrybucji obligacji w ramach emisji prywatnych zmierzało do obejścia przepisów ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych ["ustawa o ofercie"].
5. W ówczesnym art. 3 ust. 1 ustawy o ofercie wskazano, że oferta publiczna polega na udostępnieniu co najmniej 150 osobom na terytorium jednego państwa członkowskiego lub nieoznaczonemu adresatowi, w dowolnej formie i w dowolny sposób, informacji o papierach wartościowych (w tym zakresie mieszczą się obligacje) i warunkach ich nabycia, stanowiących wystarczającą podstawę do podjęcia decyzji o nabyciu tych papierów wartościowych.
6. Jakie to ma znaczenie?
7. Oferta publiczna wymagała realizacji szeregu obowiązków, w tym przygotowania prospektu emisyjnego oraz jego zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego.
8. Z decyzji jednoznacznie wynika, że proces dystrybucji został przygotowany tak, by z puli 149 propozycji nabycia korzystać w sytuacji "namówienia" klienta na inwestycję. Zatem: w istocie informacje o możliwości inwestycji trafiały do nieograniczonego kręgu osób (więcej niż 149 osób), zaś dopiero po podjęciu przez klienta decyzji o inwestycji dochodziło do formalizacji relacji, tj. wykorzystania propozycji nabycia.
9. Oznacza to moim zdaniem, że dokonywane zapisy na obligacji mogą zostać uznane za nieważne.
10. Przedstawione w decyzji działania GetBack, w tym przedstawione wytyczne / schematy prowadzenia rozmów i pozyskiwania klientów mają znaczenia dla ustalenia odpowiedzialności osób dystrybuujących obligacje - zarówno banków, wypłacalnych domów maklerskich czy też osób fizycznych (nawet pracowników GetBack). Może to okazać się szczególnie istotne dla obligatariuszy, którzy nabyli obligacje bezpośrednio w GetBack, bez udziału "pośredników".
11. W kontekście odpowiedzialności Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego warto zwrócić uwagę na ustalenie zawarte w decyzji o tym, że zarządzający GetBack już latem 2017 r. wiedzieli o tym, że spółka jest w trudnej sytuacji finansowej i czeka ją walka o przetrwanie.
12. Uważam też, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego obciąża to, że pomimo prowadzenia emisji publicznych i prywatnych przez GetBack, świadomości skali obu emisji, nie podjęto żadnych działań nadzorczych w ramach uprawnień przysługujących temu podmiotowi.
Zdjęcie: 12019 / www.pixabay.com
Mamy przyjemność poinformować, że Damian Nartowski był gościem programu "Blajer mówi Biznes" w Telewizji Biznes24, gdzie podzielił się swoją opinią
1. Wadliwe postanowienia dotyczące klauzul przeliczeniowych, nie odnoszą się tylko do franka szwajcarskiego. Kredyty czy pożyczki z euro jako walutą
Karol Wątrobiński
k.watrobinski@wnlegal.pl
Damian Nartowski
d.nartowski@wnlegal.pl
Nasze biura: Kielce, ul. Olszewskiego 6 | Kraków, Aleja Pokoju 1 | Warszawa Rondo Daszyńskiego 2b
+48 730 740 950 | biuro@wnlegal.pl