Na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w wykazie prac legislacyjnych Rządu pojawiła się informacja o specustawie „frankowej”, zatytułowanej: „Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie rozpoznawania spraw dotyczących zawartych z konsumentami umów kredytu denominowanego lub indeksowanego do franka szwajcarskiego”.
Zgodnie z informacją umieszczoną na stronie internetowej, planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to II kwartał 2025 r.
Sam tekst projektu jeszcze nie został udostępniony, jednak powinno to nastąpić w najbliższym czasie.
Kluczowe założenia:
1) automatyzm w zabezpieczeniu: „wstrzymanie z mocy prawa obowiązku spełniania świadczeń z umowy kredytu frankowego z chwilą doręczenia odpisu pozwu pozwanemu bankowi wraz dodatkowymi mechanizmami ochronnymi (art. 2 projektu)”;
2) rozszerzenie możliwości orzekania przez sąd – zarówno w pierwszej, jak i drugiej instancji – na posiedzeniu niejawnym w sprawach frankowych; bardzo, bardzo cenne rozwiązanie;
3) ułatwienia w postępowaniu dowodowym, potwierdzenie praktyki niektórych sądów – wprowadzenie: „umożliwienia przesłuchiwania stron w sprawach frankowych na piśmie oraz wyłączenia ograniczeń dotyczących przesłuchania świadków poza salą sądową w ramach posiedzenia zdalnego”;
4) zmiany (w dobrym kierunku) w zarzucie potrącenia – „wyeliminowania w sprawach frankowych ograniczeń temporalnych dotyczących podniesienia zarzutu potrącenia (art. 4 projektu), usunięcia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących możliwości składania i przyjmowania oświadczenia”;
5) „poprawiony” zarzut zatrzymania – wprowadzenie „umożliwienia zgłoszenia wniosku o rozliczenie roszczenia wzajemnego (art. 7 projektu) – zmierzającego do dokonania rozliczenia roszczeń banku i konsumenta w jednym postępowaniu sądowym i jednym orzeczeniu”,
6) rozszerzenie kompetencji referendarzy sądowych:
– wprowadzenie „przyznania referendarzom sądowym kompetencji do umarzania postępowań w przypadku cofnięcia pozwu ze skutkiem prawnym oraz cofnięcia apelacji celem odciążenia kadry sędziowskiej”;
– referendarz skieruje sprawę do mediacji;
7) więcej orzeczeń w składach jednoosobowych – ograniczenia zasady kolegialności orzekania w sprawach frankowych;
zwroty opłat przy cofanych pismach – wprowadzenie „przyznania korzyści fiskalnych dla stron, które zdecydują się na cofnięcie środków prawnych skierowanych do sądów (art. 15 projektu)”;
9) odciążenie Sądu Najwyższego – „wprowadzenie ponownej weryfikacji (tzw. przedsąd) skarg kasacyjnych przyjętych przez Sąd Najwyższy do rozpoznania w sprawach frankowych, przed ujednoliceniem linii orzeczniczej w tych sprawach (art. 20 projektu)”,
10) natychmiastowa wykonalność wyroku sądu pierwszej instancji zasądzającego świadczenie; „objęcie wyroku pierwszej instancji zasądzającego świadczenie pieniężne na rzecz konsumenta wykonalnością z chwilą ogłoszenia albo doręczenia pozwanemu bankowi wyroku, który zapadł na posiedzeniu niejawnym (art. 9 projektu)”,
11) nacisk na mediację; wprowadzenie m.in.:
– wdrożenie „ułatwień i udogodnień odnoszących się do kierowania spraw do mediacji, jak i samego zawierania ugód sądowych (art. 16 pkt 2-7 projektu, art. 17 projektu)”;
– odformalizowanie kontaktów na linii sąd – mediator.
Czekamy na opublikowanie projektu!
Link do informacji na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów: TUTAJ
Mamy przyjemność poinformować, że Damian Nartowski był gościem programu "Blajer mówi Biznes" w Telewizji Biznes24, gdzie podzielił się swoją opinią
1. Wadliwe postanowienia dotyczące klauzul przeliczeniowych, nie odnoszą się tylko do franka szwajcarskiego. Kredyty czy pożyczki z euro jako walutą
Karol Wątrobiński
k.watrobinski@wnlegal.pl
Damian Nartowski
d.nartowski@wnlegal.pl
Nasze biura: Kielce, ul. Olszewskiego 6 | Kraków, Aleja Pokoju 1 | Warszawa Rondo Daszyńskiego 2b
+48 730 740 950 | biuro@wnlegal.pl